MCDI - Mini-Circuits Exclusive Representative in Israel
Share this article

הפער שבין האוניברסיטה לבין תעשיית התדר רדיו

Ted Heil, President, Mini-Circuits

הפער שבין האוניברסיטה לבין תעשיית התדר רדיו

שי בקושי עזבו את לוח התכנון וכותרות העיתונים גדושות בהשערות לגבי היכולות הגלומות בתקנים אלו, ובתוך כל הרעש הזה אנחנו לא פעם שוכחים שהטכנולוגיות האלו יהיו תלויות במידה רבה בדור החדש של מהנדסי ת”ר (RF). שעליהם תוטל המשימה של פיתוח המעגלים והמערכות האלו עד למימוש החלום. קשה לקלוט את כמות הרבה של המוצרים החדשים שבהם תהיה משולבת תקשורת ת”ר במהירות רבה וברוחב פס רחב כאשר יתפרשו הרשתות האלחוטיות של הדור הבא, וכדי לתמוך בה התעשייה תהיה זקוקה למאגר עצום של כשרונות טכניים.

ואולם, כאשר אני משוחח עם פרופסורים בתוכניות ת”ר אוניברסיטה ועם מהנדסי ת”ר צעירים שנכנסים למעגל העבודה, אני מופתע ומאוכזב מן הפלח המצטמצם של קורסים בתחום הת”ר ובתחום האלקטרומגנטיות שמתקיים בכל כך הרבה תוכניות לימודים להנדסת חשמל כיום. על פני השטח נראה שהדגש על תחום התוכנה והתחום הדיגיטלי גדל בעקביות בזמן שהתמחות בת”ר ובגלי מיקרו מתדלדלת והולכת. כתוצאה מכך, רק מעט סטודנטים יכולים להתמחות בתחום שלנו, וכמעט אין ספק בכך שהמחסור בכשרונות חשובים גדל והולך עם הזמן ובה בעת הצורך במהנדסי ת”ר בעלי ידע גדל במהירות.

התחלתי לחשוב על הבעיה הזו, כאשר נפגשתי עם ידידי רביב מלמד (Raviv Melamed) בבית קפה מקומי בניו יורק, בתחילת השנה. רביב הוא המייסד של Vayyar Imaging ומשמש כמנכ”ל החברה. Vayyar היא חברה ישראלית מובילה בתחום טכנולוגיה של חיישני הדמייה תלת ממדית, שהיא גם לקוחה של Mini-Circuits. על אף שהצוות של רביב בתעשיית Vayyar עסוק בתכנון של שבבים גדולים ויישומי תוכנה מתקדמים, הנדסת גלי מיקרו ות”ר ומכ”ם מהווה את לב ליבה של הטכנולוגיה שלהם, ומן הסתם השיחה שלנו נטתה להימשך אל הנושא הזה. שנינו מאמינים בכל ליבנו בערך הרב שיש למיומנויות בתחום הגרעין הקשה של הנדסת ת”ר ובחשיבות של סביבת אקדמיה חסונה שתוכל להניע את ההתפתחות בתחום שלנו. אנו גם מאמינים בהגשת תרומה לקהילה שהעניקה לשנינו כל כך הרבה, תרומה שהיא מעבר לגבולות של שתי החברות שלנו.

התחלנו לשוחח על אודות השבב של Vayyar, שהוא לב ליבו של המוצר Walabot של החברה, ודנו בשימוש הפוטנציאלי שלו, כמבנה של מקמ”ש בנתח של רשת וקטורית. תוך כמה דקות, פיתחנו תפיסה עבור ערכת פרוייקטים באוניברסיטה, שיכולה לעזור לסטודנטים בתחום האלקטרומגנטי (EM) לגשר על הפער בין העבודה התיאורטית – משוואות Maxwell, תנאי גבולות והתיאוריה של רשת גלי מיקרו – לבין מדידות שנעשות בחיים הממשיים, המבוססות על עיבוד של אותות משודרים ומוחזרים. זה הפער שנוצר כאשר מציגים בפני מהנדסי ת”ר מתחילים את השימוש בציוד בדיקה אוטומטי איכותי, עם כיול אוטומטי, שמעביר באופן אוטומטי את מישורי הייחוס ומבצע מדידה אמינה של פרמטרי S, כל זאת עם ידע כמעט אפסי לגבי התהליך. רצינו לענות על הפער הזה שבין תיאוריה ומעשה, בין האוניברסיטה לתעשיית הת”ר, ואנו מאמינים יש לנו את הכלים לעשות זאת. ובאותה קלות, בטרם הסתיימה ארוחת הבוקר, נוצרה שותפות חדשה.

בנוהל מקוצר, שילבנו חברים מהצוותים שלנו יחד והתחלנו למפות את הפרוייקט שלנו: נתח רשתות וקטורים בסגנון ‘עשה זאת בעצמך’. תארו לעצמכם שאתם מציידים סטודנט בהנדסת ת”ר כך שיוכל לבנות את ציוד המדידה שלו בעצמו, מיחידות ליבה, כדי לממש את התיאוריה שהוא למד זה עתה כאמצעי לחקור לפרטי פרטים את מדידות עולם הת”ר האמיתי. זה חלק מהמסע שעל כל מהנדס ת”ר רציני לעבור בשלב מוקדם בקריירה שלו. שילוב של ניסיון זה בעבודת מעבדה, בתוך התוכניות האוניברסיטאיות, יספק הבנה רחבה יותר ומעשית יותר של הנושא הנלמד.

לאחר עבודה קשה, ערכת הפרוייקט הראשונה, UVNA-63 זמינה כעת להזמנה מראש באתר של Mini-Circuits ותהיה מוכנה למשלוח בספטמבר. הערכה כוללת את כל המרכיבים  שהתלמידים זקוקים להם כדי לבנות נתח רשתות וקטוריות בתפקוד מלא, לפתח אלגוריתמים של פרמטרי S ולבצע מדידות בזמן אמת של התקני ת”ר בעלי שני חיבורי port. היא כוללת את שבב המקמ”ש של Vayyar ומבחר של רכיבי ת”ר מבית Mini-Circuits עם תוכנת בקרה וסביבת פיתוח עבור Python

ו- MATLAB®. מאז ההשקה של UVNA-63 ב- IMS בחודש יוני, זכינו בעניין רב בתפישה שלנו ובערכה. אך טרם סיימנו. מעיון באתר האינטרנט שלנו, ניתן להבחין שאנו מכנים את הערכה הזו “פרוייקט מספר 1”. וזאת מפני שיש לנו כבר את הפרוייקטים מספר 2, 3 ו- 4 שנמצאים בפיתוח והמטרה שלנו היא להמשיך לספק באופן קבוע כלי לימוד רבי עוצמה ומעשיים עבור כל מי שנמצא בתחום האקדמי של גלי מיקרו ות”ר.

הן עבור Mini-Circuits והן עבור Vayyar, המשמעות של כל זה היא נתינה חזרה למערכת האוניברסיטה, שהייתה טובה אלינו ושאנו סומכים עליה שתייצר לנו את המהנדסים המוכשרים שיניעו קדימה את החברות שלנו והתעשייה שלנו. המאמץ הזה גולש מעבר לתרומות מסורתיות ויזמות, שנוצרים מתוך עבודה ישירה עם פרופסורים ועם התלמידים שלהם, כדי לפתח חומר לקורסים ומשאבים שבאמת יוצרים את ההבדלים בין כיתה למעבדה. אם נוכל לעזור לתוכניות אוניברסיטאיות להפוך את חוויית הסטודנטים שלהם למעט יותר משמעותית ורלוונטית, אנו מקווים שאותן אוניברסיטאות ייצרו יותר מקום להכיל ואולי אפילו להרחיב את תוכנית הלימודים שלהם בתחום האלקטרומגנטי (EM).

Liked this article? Please share it!

One last thing...

Aharon

Before you leave, you should know that MCDI’s professional team of Application Engineers  will be delighted to assist you in sourcing the right component. Just fill the form and we will be back to you shortly.